Опубліковано: 13.10.2020

Оновлено: 13.10.2020

Насамперед, концепція перевалювання сутності над формою – це певний спосіб до визначення конкретних фактів, що відбулися в господарських операціях. Під час такого способу бухгалтер, виконуючи свою роботу та приймаючи певні рішення, зобов’язаний опиратися на економічну сутність (тобто зміст) наявного факту, і в жодному разі не на юридичний вигляд. Якщо виникає проблема невідповідності між економічною сутністю та юридичною формою, то перевага надається першому фактору.

Концепція перевалювання сутності над формою в Податковому кодексі України

Зазначений вище принцип з’явився в українському законодавстві відносно недавно. Так, 1 січня 2019 року набув чинності Закон України № 2628, згідно з яким до Податкового кодексу було імплементовано принцип перевалювання.

Розгляньмо, які ж саме зміни були внесені до ПКУ.

Підпункти 39.2.2.4 та 39.2.2.9 – 39.2.2.11 статті 39 Податкового кодексу України були розширені новими абзацами, в яких закріпили норми, що регулюють застосування концепції перевалювання під час здійснення ТЦУ. Так, було встановлено, що будь-які показники контрольованої операції, яка здійснюється в цілях ТЦУ, рахуються згідно з економічною сутністю цієї операції, а також згідно з наявними діями учасників операцій, умовами та обставинами її втілення.

Навіщо було впроваджувати ці зміни?

По-перше, імплементування міжнародного законодавства дає нам змогу посилити боротьбу із різними принципами відвернення від встановлених податкових зобов’язань, а також покращити податкове законодавство та податкову систему в цілому. По-друге, концепція перевалювання зможе допомогти податковим органам знищити наявні методи агресивного податкового планування, яке полягає в тому, що юридична форма повністю суперечить економічній сутності.

Крім того, зміни були внесені до ПКУ відповідно до Закону України № 466. Так, було посилено норми, згідно з якими встановлення ризиків, що беруть на себе учасники контрольованої операції, повинно відбуватися з урахуванням наступних вимог:

  • обсяг та зміст важливих економічних ризиків, що беруть на себе учасники операції, спираючись на умови укладеного договору;
  • встановлення фактичних дій зі сторони учасників операції, які відбуваються під час контролю за важливими економічними ризиками, а також встановлення необхідної відповідності між фактичними діями учасників та вимогами взяття ризиків.

Ці нововведення збільшують можливості та права контролюючих органів у питанні кваліфікації господарських операцій. За допомогою ретельного аналізу всіх ризиків, органи в змозі будуть встановити необхідну кваліфікацію, спираючись на економічну сутність та фактичні дії учасників. У свою чергу, платники податків зможуть повністю зрозуміти систему оцінювання контролюючими органами вже здійснених контрольованих операцій.

Було корисно? Дізнайтесь більше! Наприклад про те, що як не допустити помилок при звітуванні контрольованих операцій.

Замовте безкоштовний аналіз
Вашої Документації по ТЦУ