Опубліковано: 16.03.2021

Оновлено: 16.03.2021

Перевірка трансфертного ціноутворення – це один з головних напрямків податкових органів. Цьому питанню досить багато уваги приділяють як контролюючі органи, так і безпосередньо самі платники податків. Тому в цій статті ми більш детально поговоримо про те, що таке перевірка ТЦУ, коли вона з’явилася та в чому полягає. 

З чого все почалося? 

У 2014 році всі підприємства зобов’язали подавати щорічну звітність з трансфертного ціноутворення. З того часу всі основні принципи залишилися незмінними, змінювалися лише технічні деталі та умови подачі та введення. 

Наприклад, у 2019 році були змінені умови для визначення господарської операції. Це було пов’язано з тим, що з’явилися нові хитрощі в бізнесі, завдяки яким операції ТЦУ легко можна було зробити контрольованими. 

Що дає перевірка ТЦУ? 

У першу чергу, завдяки звітності, що подається, контролюючі органи можуть з легкістю проаналізувати, яким чином певна угода впливає на загальний фінансовий результат як українського підприємства, так й іноземної групи компаній. 

Крім того, детальний аналіз контрольованих операцій може запобігти незаконному відмиванню грошей і надати детальну інформацію про діяльність конкретного підприємства. 

Підстави для перевірки ТЦУ 

Норми, які регулюють перевірки трансфертного ціноутворення, закріплені в підпункті 39.5.2 Податкового кодексу України. Однією з частин цієї норми є підстави для проведення перевірок. Отже, це: 

  1. Отримання повідомного листа від контролюючого податкового органу. Такі повідомлення відправляються, коли платник податків здійснює контрольовані операції. У такому випадку обов’язковою умовою є надання відповідного звіту. 
  2. У результаті здійснення моніторингу податковий орган виявив у контрольованій операції невідповідність принципу витягнутої руки. 
  3. Платник податків вчасно не надав звіт про контрольовані операції або допустив у ньому помилки. 

Особливості перевірок ТЦУ 

На перший погляд ТЦУ-перевірка виглядає так само, як і стандартна позапланова перевірка документів. Для того, щоб контролюючі органи могли здійснити перевірку необхідна наявність спеціального наказу, а також має бути відправлено відповідне повідомлення. По завершенню фахівці складають акт. Вимоги до оформлення даного документа закріплені наказом Міністерства фінансів від 21 жовтня 2015 року №912. 

Крім того, перевірки по ТЦУ мають і свої відмінні риси. Наприклад, термін проведення перевірки може досягати 18 місяців, а також цей період може бути продовжений ще на 12 місяців за рішенням контролюючих органів. 

Ще одна відмінність також пов’язана з термінами. Якщо звичайні операції можуть підлягати перевірці протягом 1095 днів з моменту їх укладення, то для контрольованих операцій такий термін становить 2555 днів. Наведемо приклад. Так 1 січня 2021 року здійснилася контрольована операція, значить звіт щодо неї необхідно подати до 1 травня 2022 року. У свою чергу, контролюючі органи мають право перевіряти дану операцію включно до 1 травня 2029 року. 

Також необхідно знати, що платник податків завжди може оскаржити рішення перевірки-ТЦУ. У разі, коли платник податків не згоден з висновками акту про перевірку, він може протягом 30 днів з моменту отримання копії акту подати заперечення та оскаржити рішення контролюючого органу. Крім того, цей термін також є характерним, адже для звичайних операцій він становить лише 5 днів. 

Було цікаво? Дізнайтесь більше! Наприклад про те, які існують методи ТЦУ та які їхні особливості. 

Замовте безкоштовний аналіз
Вашої Документації по ТЦУ